، تا این لحظه: 12 سال و 2 ماه و 7 روز سن داره

امیر علی پسر گل مامان وبابا

اسباب بازی های مناسب برای کودک

1393/7/12 12:57
نویسنده : ثریا
969 بازدید
اشتراک گذاری

 اسباب بازی های مناسب برای کودک شما

اسباب بازی ها شاید لذت بخش ترین دارایی های کودکان باشند. حتی وقتی بزرگ می شویم هم با دیدن اسباب بازی های قدیمی حس خوبی به ما دست می دهد و گاه تلاش می کنیم آنها را حفظ و نگهداری کنیم.

شاید به خاطر داشته باشید که چند سال قبل رنگ های سرطان زایی که در اسباب بازی های چینی به کار رفته بود باعث شد واردات این اسباب بازی ها به بسیاری از کشورها ممنوع شد. درست از همان هنگام بود که مضر و حتی خطرناک بودن این وسایل رنگی و جذاب مورد توجه قرار گرفت. در حالی که تا قبل از آن رشد فکری و ایجاد خلاقیت در کودکان تنها انتظاری بود که از اسباب بازی ها می رفت.

یک گروه تحقیقاتی به تازگی، اسامی گروهی از اسباب بازی ها که برای کودکان خطرآفرین هستند را منتشر کرده است. این اسباب بازی ها مرگ های دردناک بر اثر خفگی با قطعات کوچک را در کودکان زیر پنج سال رقم زده اند. این گروه به والدین توصیه می کنند که نکاتی ساده اما مهم را هنگام انتخاب اسباب بازی ها در نظر داشته باشند.

1- استاندارد بودن، شکل ظاهری مناسب و تناسب اسباب بازی با سن کودک اصل اول در انتخاب شماست.

2- کودک برای بازی با وسیله ای که قصد خرید آن را دارید نیازمند توانایی فیزیکی است پس قوای جسمانی فرزندتان را در نظر بگیرید.

3- درک چگونگی بازی با اسباب بازی همان چیزی است که در تعیین گروه سنی کودک به آن اشاره می شود. بنابراین به توانایی کودک توجه داشته باشید.

4- انتخاب رنگ ها و وسایل جذاب برای کودکان در سنین مختلف از طریق مطالعه یا جست و جو در اینترنت به راحتی امکان پذیر است.

5- به ایمن بودن خود اسباب بازی و بخش هایی از آنکه می تواند به محل تجمع میکروب ها تبدیل شود نیز توجه کنید.

6- وجود سیم بلند، طناب یا روبان در برخی اسباب بازی ها و دسترسی کودکان به آنها، اسباب بازی ها را به وسایلی پرخطر تبدیل می کند. ممکن است کودک این وسایل را ببلعد یا درون گوش و بینی خود فرو ببرد.

7- شاید اسباب بازی هایی که صداهایی بلند تولید می کنند برای کودکان جذاب باشند اما می توانند به اعصاب شنوایی کودکان آسیب برسانند. بنابراین دقت در انتخاب و خرید اسباب بازی مناسب می تواند علاوه بر رشد فکری و ایجاد خلاقیت در کودکان از بسیاری از وقایع تلخ و غیرقابل جبران جلوگیری کند.

منبع :هفت صبح

اگر شما هم فرزند كوچك دارید، حتما بخشی از نگرانیهایتان صرف خرید اسباببازی مناسب برای آنهاست. امروزه دیگر اكثر والدین فهمیدهاند كه كودكان آنها با این وسایل فقط بازی نمیكنند بلكه آنها اسباببازیهای خود را موجود جانداری میدانند كه میتوان با او دوست شد، دعوا كرد، نصیحت كرد و از خطرات مختلف محافظت كرد.

كودكان 12 تا 18 ماهـه اسباببازیهای كشیدنی و هلدادنی: اسباببازیهای نسبتا سنگین كشیدنی یا هلدادنی به خوبی به تقویت عضلات بدن و افزایش مهارتهای حركتی كودك كمك میكنند. برای استفاده از اسباببازیهای كشیدنی كودكان نیاز به تسلط بیشتری روی بدن خود دارند، زیرا آنها باید همزمان با حركتكردن سر خود را چرخانده و به عقب خود نگاه كنند.

كتابهای تصویری: تماشای تصاویر پیچیدهتر كه در آنها اشیای آشنا نقاشی شده است، لذت بسیاری برای كودكان دارد. حتی میتوانید از همین حالا كتابخانه كوچكی برای فرزند خود تهیه كنید و بهتدریج تعداد كتابهای مورد علاقه او را افزایش دهید.

مداد رنگی و كاغذ: چند عدد مداد رنگی به همراه یك كاغذ بزرگ برای كودكتان تهیه كنید، او را روی زمین بنشانید و همهچیز را به او بسپارید.

كودك بین 12 تا 18 ماهگی، تلاش برای نوشتن را آغاز خواهد كرد. این تلاش ابتدا به شكل خط خطی كردن كاغذ خواهد بود اما بین 18 تا 24 ماهگی كشیدن خطوط افقی و عمودی، دایره و الگوهای معنیدار هم به تواناییهای كودك اضافه خواهد شد. هنگام نقاشی با مداد رنگی، مهارتهای حركتی ظریف مانند گرفتن و نگهداشتن توسط دستها و انگشتان بهكار گرفته میشوند و قدرت بینایی به همراه تخیل كودكان هم تقویت خواهند شد.

توپ: هر نوع توپی كه در دست گرفتن آن ساده باشد، بهترین سرگرمی برای كودكان زیر 1/5 سال بهشمار میرود. البته توجه داشته باشید كه حتما كودك خود را از توپهای كوچك مانند توپ تنیس روی میز و فوتبالدستی دور نگه دارید. واردشدن این نوع توپها به داخل دهان میتواند نتایج فاجعه بار و غیرقابل جبرانی به همراه داشته باشد.

قطعات خانهسازی بزرگ: تكههای بزرگ این اسباببازیها به كودك این امكان را میدهد تا با روی هم قراردادن چند عدد از آنها یك برج بلندتر از قد خود بسازد اما لذتبخشترین بخش این بازی برای كودك، زمانی است كه برج كوچك فرو میریزد و تمام قطعات آن روی زمین پخش میشود.

اسباببازیهای سوارشدنی: حتما شما هم این نوع از اسباببازیهای بزرگ كه بیشتر به شكل كامیون، خودروهای مسابقه و شبیه اینها طراحی شدهاند را دیدهاید. در صورتی كه قصد خرید اسباببازیهایی به این شكل را دارید، بهتر است سراغ نمونههای برقی نروید. این نوع اسباببازیها علاوه بر آنكه قیمت بالایی هم دارند، نقش زیادی در افزایش تحرك كودكان بازی نمیكنند.

آشپزخانه اسباببازی: بازیكردن با قابلمه، كتری، اجاق گاز و سماور اسباببازی بهشدت مورد علاقه كودكان است. آنها هر روز شاهد انجام كارهای مختلف توسط مادرانشان هستند و دوست دارند خودشان هم شبیه آنها را با نمونههای كوچكتر تجربه كنند. این نوع از اسباببازیها میتوانند دخترها را تا ماهها سرگرم كنند.

آلات موسیقی اسباببازی: عموما كودكان به موسیقی علاقه زیادی دارند و از تولید صداهایی شبیه آن استقبال میكنند. طبلهای كوچك، ارگهای اسباببازی و وسایلی مشابه اینها، انتخابهای مناسبی برای كودكان این دوره سنی به حساب میآیند. اما حتما در زمان خرید اسباببازی دقت كنید كه صداهای آنها بیش از حد مجاز نباشد تا به این ترتیب قدرت شنوایی فرزندتان در معرض خطر قرار نگیرد.

اسباببازیهای كنترلی: توانایی كنترل حركت یك اسباببازی به كودك كمك میكند كه اعتماد به نفس به دست آورد و حس كنجكاوی او را هم تحریك میكند. كودكان هنگام استفاده از این نوع اسباب بازیها خلاقیت خود را هم بهكار میگیرند و به شیوه خودشان این وسایل را به حركت وامیدارند.

كتاب به همراه كاست یا سیدی: همانطور كه بیان شد، تماشای كتابهای مصور بسیار مورد علاقه بچه ها هستند اما اگر این تصاویر به همراه صدا باشند، این علاقه چند صد برابر میشود. زمانی كه شما تصویر یك قطار را به فرزند خود نشان میدهید و همزمان با آن صدای قطار هم از ضبط خانه بلند شود، یكباره قدرت بینایی، شنوایی و تخیل كودكان را درگیر میكنید. معمولا در این كاستها شعرها و آهنگهای كودكانه زیادی هم ضبط شده كه حفظكردن آنها هم میتواند نقش زیادی در تقویت حافظه كودكان داشته باشد. خانه اسباببازی: همانطور كه گفتیم، این نوع از اسباببازیها فرصت خوبی برای كودكان فراهم میكنند تا كارهای پدرومادر خود را تقلید كنند. با اینكار حس رضایت كودكان به بالاترین حد ممكن میرسد و آنها دیگر مانند گذشته تمایلی به وسایل خطرناك خانه مانند چراغها نخواهند داشت.

اسباب بازیهای بیرون از خانه: در این دوره مهارتهای بدنی كودكان به سرعت بهبود پیدا میكنند، به همین دلیل آنها نیاز به اسباببازیهایی دارند كه مشابه آنها در محیطهای بیرون از خانه، مانند پاركها یا مهدكودكها وجود دارند. برای نمونه میتوان به حلقههای كوچك بسكتبال، توپ های فوتبال نرم، تاب، سرسره و مانند آنها اشاره كرد. اگرچه هر خانوادهای توانایی تهیه این وسایل را ندارد اما بعضی از آنها با قیمتهای متوسط هم وجود دارند كه میتوانید با خرید آنها بخشی از محیط بیرون را در داخل خانه برای فرزندتان شبیه سازی كنید.

 با گذشتن كودك از 18 ماهگی، او بهتدریج حس استقلال طلبی خود را نشان میدهد اما در عین حال كودكان متوجه این موضوع هستند كه تواناییهای آنها هنوز هم محدود است. به همین دلیل است كه شما در این زمان مرتبا صدای فریاد «خودم، خودم» كودك را میشنوید كه از شما میخواهد انجام كاری را بهخود او واگذار كنید اما درست چند دقیقه بعد فرزندتان از شما كمك میخواهد. این رفتار ممكن است بارها و بارها طی یك دوره چند دقیقهای تكرار شود. در این زمان كودكان از دست زدن به هیچ چیزی كوتاهی نمیكنند. بازوبسته كردن مداوم درها، خاموشوروشن كردن چراغها و انداختن وسایل خانه میتواند هر پدرومادری را تا مرز دیوانهشدن پیش ببرد، به همین دلیل انتخاب اسباببازیها در این سنین دقت بیشتری میطلبد تا علاوه بر سرگرمكردن كودكان، دردسرهای والدین را هم تا حد زیادی كاهش دهد. برای مثال خریدن ماشینهایی كه درهایشان بازوبسته میشود یا یك خانه اسباببازی كه اجزای آن جدا میشود، فرصت فوقالعادهای را برای پاسخ دادن به حس كنجكاوی كودك فراهم میكند و در عین حال او را از چراغها و وسایل خانه دور نگه میدارد.

پسندها (3)

نظرات (6)

مینا
12 مهر 93 13:07
سلام عزیزم اگه دوس داری واسه نی نی خوشگلتون یه اتاق شیک و متفاوت درست کنید حتما از وبلاگ من دیدن کنید....namadkala.mihanblog.com
ابجی سجا
12 مهر 93 13:09
سلام ممنون ميشم به ابجيم راي بدين. www.niniaxs.ir
ثریا
پاسخ
سلام ،ممنون از اینکه به ما سر زدی ،حتما به سایت آبجی خوشگلت هم رای میدم
ابجی سجا
21 مهر 93 10:27
در قلب کوچکم فرمانروایی میکنی بدون هیچ نائب السلطنه ای !
 کسی نمیداند چه لذتی دارد بهترین پادشاه تاریخ را در دل داشتن . . .
ابجی سجا
21 مهر 93 10:27
موافقم باتبادل لينك ممنون
مامان نازنین زهرا
22 مهر 93 13:56
ثریا بانو کجایی خانم از امیر علی نمینویسی؟دلم تنگ شده براتون
ثریا
پاسخ
سلام عزیزم، سرم کمی شلوغ شده چند وقتی نتونستم هم عکس وهم مطلب مربوط به امیر علی رو بذارم ممنون از اینکه به یادمون هستی،اما به زودی عکس های جدید ومطالبش رو آپ می کنم
نی نی عکس
1 آبان 93 15:41
ماشاالله چه بچه نازی از بچه ها و نی نی های خوشگل تان عکس بگیرید و برای ما ارسال کنید. ما ضمن نمایش عکس ها در سایت، به آن ها جایزه می دهیم. http://www.niniaxs.ir/