، تا این لحظه: 12 سال و 2 ماه و 4 روز سن داره

امیر علی پسر گل مامان وبابا

علل کوتاهی و بلندی قد در کودکان

1393/4/24 14:47
نویسنده : ثریا
1,182 بازدید
اشتراک گذاری

فاکتور های زیادی دست به دست هم می دهند تا در نهایت قد نهایی یک فرد راتعیین کنند،ژنتیک ونژاد مهم ترین عامل بر طول قد هر فرد است. متابولیسم  یا همان سوخت وساز طبیعی بدن وبیماری ها از دیکر عوامل درونی تعیین میزان رشد یک فرد هستند. اگر چه تغذیه و منطقه جغرافیایی زندگی فرد نیز از عوامل بیرونی تعیین کننده مهم قد به شمار می روند به عنوان مثال نژاد سیاه پوستان بلند قد هستند ، ولی زرد کوتاهترند. بااین وجود این نژاد  به مدد عواملی چون ورزش وتغذیه و غیره قدشان افزایش یافته است. از نظر وراثتی قد هر فرد متناسب با قد والدینشان خواهد بود بنابراین متوسط قد پدر ومادر منهای 5 یا 6 سانتی متر برای دختران وبعلاوه 5 یا 6 سانتی متر برای پسران قد تقریبی هر فرد پس از بلوغ خواهد بود اما در این میان راههاییی نیز برای افزایش قد وجود دارد.

هورمون رشد

 در دوران کودکی ترشح مناسب هورمون رشد اهمیت زیادی دارد زیرا مقادیر متناسب آن سبب رشد طبیعی کودک می شود و کاهش آن به کوتاه قدی وکاهش رشد کودک منجر می شود. افزایش ترشح هورمون رشد باعث رشد غیر طبیعی و بلند قدی شدید در وی می شود وعاضه ای به نام ژگانتیسم را به وجود می آورد.حتی بعد از سنین رشد که صفحات رشد بسته می شود با افزایش ترشح هورمون رشد اگرچه طول استخوان ها افزایش پیدا نمی کنند ولی قطر استخوان ها زیاد شده و درشت پیکری در ناحیه فک ،پیشانی،دست و پاها عارضه ای را به وجود می آورد که آکرومگالی نامیده می شود.

چگونه هورمون رشد را افزایش دهیم؟

خواب کافی ومنظم: اولین قدم برای تحریک ترشح هورمون رشد پس از به خواب رفتن و در2 ساعت اولیه خواب ترشح می شود و به استخوانها می رسد،بنابراین بهتر است کودکان ونوجوانان شب ها تا دیر وقت بیدار نمانند واگر می توانند هنگام ظهر هر چند کوتاه داشته باشند.

تغذیه صحیح: مصرف غذاهایی که پروتیین کم وقند بالا داشته باشند ،منجر به کوتاه قدی و تاخیر در رشد می شوند.بنابراین مصرف پروتیین بخصوص پروتیین هایی که کیفیت بالایی داشته باشند و همه آمینو اسیدهای ضروری را در اختیار بدن بگذارند برای رشد وافزایش قد لازمند. زیاده روی در مصرف قندها و شیرینی جات سبب افزایش میزان گلوکز خون به صورت ناگهانی در خون می شود که این امر خود باعث کاهش میزان ترشح هورمون رشد می شود .غذاهای چرب نیز حجم عضلانی بدن را کاهش ومانع رسیدنپروتیین کافی به بدن می شود.

پسندها (2)

نظرات (2)

ابجی سجا
24 تیر 93 14:57
در نگاهم اگر نیستی... خیالم سرشار توست! و این قانون دوست داشتن است......!
نیلوفر
24 تیر 93 15:04
فروش عروسک دستبافت با قیمت مناسب به وبلاگم سر بزنید http://honarhayeme.blogfa.com/